کسالت پس از تعطیلات

  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

  • تعداد نظرات: 92

  • تعداد بازدید: 70

  • مدیر سایت

  • کسالت پس از تعطیلات

    آیا شما هم پس از تعطیلات طولانی مدت مانند تعطیلات نوروز دچار کسالت و خستگی می‌شوید؟ برگشتن به کارهای روزانه و انجام تکالیف روزمره برای شما دشوار است و احساس کسالت و تنبلی بر شما غلبه می‌کند؟
    در این مقاله به بررسی کسالت پس از تعطیلات می‌پردازیم و راه‌های مقابله با آن را می‌آموزیم؛ اینکه پس از تعطیلات نوروز چگونه به روال عادی زندگی‌مان باز گردیم .
    پس با ما همراه باشید …

    استرس بازگشت به کار در فصل بهار  

    فصل بهار و بعد از تعطیلات نوروز که می‌شود، بازگشت به کار برای بسیاری از کارمندان و مدیران دشوار است.
    حقیقت این است که انسان‌ها خیلی زود به شرایط خو می‌گیرند و بعد از طی کردن بازه‌ای آرام در تعطیلات، با استرس ناشی از بازگشت به سرکار مواجه می‌شوند و حتی پس از بازگشت با بی‌انگیزگی و افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند و احساس کسالت پس از تعطیلات می‎‌کنند .

    ویژگی‌های شخصیتی افراد موثر است

    بی‌شک ویژگی‌های شخصیتی کارمند و نحوه برنامه‌ریزی مدیر در این مورد بی‌تاثیر نیست، اما در این گزارش سعی شده نکاتی برای مدیران و کارمندان در جهت رفع کسالت پس از تعطیلات یادآوری شود تا بتوانیم راحت‌تر با این پدیده طبیعی کنار بیاییم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا این روش‌ها را مورد بررسی قرار دهیم .

    کار را با ریتم بدن‌تان تطبیق دهید

    فصل بهار سعی کنید کارهای چالشی خود را زمانی انجام دهید که بدن‌تان در آماده‌ترین حالت قرار دارد.
    برای مثال اگر شما فردی سحرخیز هستید و صبح‌ها می‌توانید کارتان را بهتر انجام دهید، اول صبح را به کارهای بزرگ خود اختصاص دهید و چک کردن ایمیل‌ها را به زمان‌های مرده مانند زمان چرت عصرگاهی واگذار کنید در این حالت می‌توانید از کسالت پس از تعطیلات خودتان را رهایی ببخشید .

    جلسات را کوتاه و مفید برگزار کنید

    اگر قرار است بلافاصله پس از تعطیلات جلسه‌ای برگزار کنید یا به جلسه‌ای دعوت شوید، از قبل جزییات آن را بدانید.
    قبل از اینکه حضور در جلسه‌ای را بپذیرید، از اهداف جلسه آگاه شده و دریابید که نیاز میزبان آن جلسه چیست؟ در آن جلسه قرار است پیرامون چه موضوعاتی بحث و گفتگو شود یا به عبارتی بهتر است که با  دست پر در آن جلسه حضور پیدا کنید .

    سازماندهی کارها برای تسریع امور

    بعد از تعطیلات سعی کنید به تسریع امور و سازماندهی کارها فکر کنید. برنامه ریزی را در انجام کارهای روزانه‌تان اعمال کنید . تلاش کنید پس از پایان تعطیلات برنامه‌ای مدون برای خود تنظیم کنید تا کارهایتان سریع‌تر انجام شود و به نتبجه‌ی مطلوب برسد.
    به کارهای‌تان اندکی شتاب دهید و تلاش کنید تنبلی و بی‌حوصلگی را از خود دور کنید تا از کسالت پس از تعطیلات در امان باشید .
    سریع تصمیم بگیرید تا در زمان‌تان صرفه‌جویی شود .

    از تلفن همراه‌تان دور بمانید

    شاید در تعطیلات مدام گوشی هوشمندتان دست‌تان باشد و با آن به گشت و‌گذار در دنیای جذاب مجازی بپردازید یا حتی تلفن شما وسیله‌‌ای برای برقراری ارتباط با نزدیکان و خویشاوندان‌تان باشد، اما سعی کنید در روزهای آخر تعطیلات کمی از گوشی همراه خود فاصله بگیرید تا پس از بازگشت به محل کار این عادت را کنار بگذارید و دچار کسالت پس از تعطیلات نشوید .

    شبکه‌های اجتماعی را سازمان دهید

    یکی از دلایل کسالت پس از تعطیلات سرگرم بودن زیاد از حد با شبکه‌های اجتماعی در دوران تعطیلات است، و زمانی که شما به کار و زندگی پس از تعطیلات برمی‌گردید شما را در انجام کارها کند و خسته می‌کند .
    شبکه‌های اجتماعی خود را سازماندهی کنید تا زیاد از حد با آنها سرگرم نشوید و بعد از تعطیلات هنگام مواجهه با حجم کار مایوس و زود خسته نشوید.البته ناگفته نماند می‌توانید پس از انجام وظیفه‌تان و پیش از شروع به رفتن به کاری دیگر، اندکی تنفس به خود داده و چند دقیقه‌ای کاری را که دوست دارید انجام دهید.

    تغییر دکوراسیون

    کی از راه‌های غلبه بر کسالت می‌تواند تغییر دکوراسیون فضای محل کارتان باشد.
    شما می‌توانید این کار را با تغییر محل میز کار از جای همیشگی انجام دهید. اگر کتاب‌ها و کاغذهای مربوط به کارتان روی میز پخش است، یک کتابخانه کوچک بخرید و وضعیت میز را سازماندهی کند. وجود انبوهی کاغذ روی میز شما را سردرگم و خسته می‌کند.

    عامل حواسپرتی در محیط را شناسایی کنید 

    آنچه حواس شما را از کار پرت می‌کند، از اتاق دور کنید و سعی کنید اتاق‌تان را همیشه تمیز نگهدارید تا رغبت مجدد برای فردایی داشته باشید که می‌خواهید سر کار بیایید.
    گلدانی گل یا عکس خانواده‌تان را در فضای اتاق کارتان قرار دهید و اگر وضعیت نور اتاق مناسب نیست، پرده‌ها و روشنایی اتاق را کنترل کنید تا از این طریق نیز بتوانید بر کسالت پس از تعطیلات غلبه کنید .

    برنامه ریزی راهگشای اصلی شماست 

    چشم‌انداز داشتن و برنامه‌ریزی مهم‌ترین گامی است که شما را از کسالت پس از تعطیلات دور نگه می‌دارد. شما باید قبل از تعطیلات لیستی داشته باشید که بدانید پس از آمدن به سر کار دقیقا چه کارهایی قرار است انجام دهید و از دوباره‌کاری یا برعکس، فراموش کردن کارها جلوگیری کنید.
    امور کنترلی را به سرپرستان خود بسپارید و تنها بر آنها نظارت داشته باشید. 

    اگر یک مدیر هستید :

    همین‌طور برای کارمندان‌تان نیز چشم‌انداز تعریف کنید و اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت در نظر بگیرید تا از احساس پوچی آنها خودداری کنید. به تیم خود کمک کنید اهداف شما در سال جدید را درک کرده و به طور منسجم در راستای رسیدن به آن گام بردارند. اگر مقدور است برای خود و اعضای سازمان‌تان کلاس‌های آموزشی جذاب یا ورزشی ترتیب دهید.

    در خود و کارمندان‌تان انگیزش ایجاد کنید

    بهتر است برای اینکه حال و هوای بعد از تعطیلات خود را زودتر عوض کنید، در خود و کارمندان‌تان انگیزش ایجاد کنید. می‌توانید مسابقات سازمانی کوچک همراه با جایزه در شرکت خود ایجاد کنید تا کارمندان با اشتیاق بیشتر به محل کار آمده و در این مسابقات و نظرسنجی‌ها شرکت کنند.

    تيم مشاوره خورشيد
    اينستاگرام : khorshid_psy

    جهت دريافت نوبت حضوري و غير حضوري ميتوانيد با ما تماس بگيريد
    ۰۹۱۳۷۵۳۳۴۰۷ – ۰۳۱۳۶۲۵۷۴۳۶
    يا از طريق لينك زير، درخواست خود را بصورت انلاين ثبت كنيد تا همكاران ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمايند .
    درخواست نوبت بصورت انلاين

    دسته‌ بندی‌ ها :

    کسالت پس از تعطیلات

    کسالت پس از تعطیلات آیا شما هم پس از تعطیلات طولانی مدت مانند تعطیلات نوروز دچار کسالت و خستگی می‌شوید؟ برگشتن به کارهای روزانه و انجام تکالیف روزمره برای شما دشوار است و احساس کسالت و تنبلی بر شما غلبه می‌کند؟ در این مقاله به بررسی کسالت پس از تعطیلات […]

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز نقد و بررسی‌ای وجود ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید

    درباره ما

    مرکز مشاوره خورشید یکی از مهم ترین و بهترین مراکز مشاوره در اصفهان می باشد

    راه های ارتباطی

    آدرس مرکز

    اصفهان،سه راه حکیم نظامی،ابتدای خیابان ارتش به سمت فلکه ارتش،ساختمان خورشید

    شماره تلفن

    031-36257436

    شماره تلفن

    09137533407

    ادرس ایمیل

    info@khorshid-psychology.ir

    طراحی توسط : شرکت فناوری اطلاعات تابان مهر اصفهان