قسمتي از كتاب خانم اقاجاني مشاور مركز مشاوره خورشيد
میل به درس خواندن پدری دارد به نام میل به یادگیری
بیشتر دانشآموزانِ درسخوان و شاگرد اول، اینطور به دنیا نمیآیند. بله شخصیت فردی سهم عمدهای در تمایل آنها به یادگیری و گرایش کلیشان به تحصیل دارد. کودکانی که درسخوان هستند، از یک دورهای به درسخوان بودن علاقه پیدا کردهاند. مسئله مهم این است که هر دانشآموزی که استعداد اولیه(نه در حد یک نابغه) را داشته باشد و انگیزه کافی را پیدا کند و ترغیب شود، به یک شاگرد زرنگ تبدیل خواهد شد!
قبل از هر چیز اجازه دهید یک مسئله را روشن کنم. من چه در مشاوره حضوری و چه در اینجا توصیه نمیکنم که کودک را به یک روبات درسخوان تبدیل کنید، چون امری عبث است. او دیر یا زود با حقایق جامعه مواجه میشود و اگر درس خواندن را سودمند نیابد، انگیزهاش را از دست میدهد و به سرعت همه چیز را کنار میگذارد.
خانم اقاجاني در ادامه اضافه كردند: پس راه حل صحیح این است که بکوشیم کودک را «یادگیرنده» بار بیاوریم، نه «درسخوان». یادگیری همیشه خوب است. اگر فرزندتان به یادگیری علاقهمند شود چه در مدرسه و چه در سایر محیطها(با فرض اینکه مسیر تحصیلی را از یک سنی به بعد کنار بگذارد و انتخاب نکند) موفق خواهد بود.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معلمان و والدین میتوانند مرتکب شوند این است که بکوشند دانشآموزان را محدود به یادگیری در کلاس درس کنند. در حالی که کلاس احتمالاً منبع اصلی آموزش خواهد بود اما اگر میخواهید میل و توانایی کودک را برای یادگیری افزایش دهید، رشد فکری، اجتماعی و تحصیلی باید به خارج از دیوارهای کلاس گسترش یابد.
کلاس یک چیز فرمالیته است. خیلی آن را جدی نگیرید. در ایران هم این مسئله بیش از هر زمان دیگری محسوس است که افراد صرفاً با برخورداری از تحصیلات عالیه موفق نخواهند بود.
ايشان فرمودند :طی تجربیات مشاورهام با موارد گوناگونی مواجه شدهام که کودکان تمایلی به یادگیری نداشتهاند. به همین منظور یک سری راهکارهای کلی را در این فصل آماده کردهام تا مورد مطالعه قرار دهید . موارد زیر نکات و روشهایی است که کودک شما را به یادگیری و درس خواندن ترغیب میکند. اگر آنها را به درستی اعمال کنید، خواهید دید که کودک شما لذت یادگیری را کشف خواهد کرد
برگرفته از كتاب خانم اقاجاني به زودي