تکنیک‌های تنفسی برای رهایی از اضطراب

  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰

  • تعداد نظرات: 92

  • تعداد بازدید: 74

  • مدیر سایت

  • تکنیک‌های تنفسی برای رهایی از اضطراب

    این روزها همه از فشار استرس ناشی از حجم زیاد کارهای روزانه گِله دارند؛ اما متاسفانه شاهد هستیم که روز به روز حجم این کارها بیشتر می شود و به هیچ وجه نیز نمی توان از زیر بار سنگین مسئولیت های زندگی شانه خالی کرد تا استرس کمتری ایجاد شود.

    این امر نتیجه ای به غیر از تلنبار شدن استرس ناشی از دغدغه های روزمره برای ما ندارد، به همین منظور بر آن شدیم تا مروری بر تکنیک هایی داشته باشیم که با به کار گرفتن آنها می توان در ده دقیقه و حتی کمتر میزان فشار استرس وارده را کاهش داد.

    مسافرت یا ماساژ را می توان از راه های موثر بر طرف نمودن استرس دانست اما فشار کار روزمره اجازه نمی دهد که کار و زندگی را رها کرده و وقت و بی وقت به مسافرت برویم یا مجبور به پرداخت هزینه های گزاف سالن های ماساژ باشیم.

    خوشبختانه تمرین هایی وجود دارد که با انجام دادن آنها می توان به راحتی از شر استرس های وارده خلاص شد و از طرف دیگر هیچ هزینه ای نیز لازم نیست صرف آن ها کنید. برای به کارگیری این تکنیک ها حتی به تجهیزات مختلف نیز نیاز ندارید و کافی است تنها از ريه های خود کمک بگیرید.

    با توجه به مواردی که ذکر شد پیشنهاد می کنیم تا انتهای این متن با ما باشید و روش های کاهش استرس را به دقت مطالعه کنید.

    تکنیک نفس کشیدن مساوی
    در بین ۴ نکته ای که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت، تکنیک نفس کشیدن مساوی راحت ترین شیوه برای کاهش استرس است. زمانی که احساس کردید استرس شدیدی دارید کافی است تا چهار مرتبه پشت سر هم نفس کوتاه و بریده بکشید و سپس به همان صورت از طریق بینی بازدم داشته باشید.

    این فعالیت به دوام و ثبات نفس کشیدن شما کمک می کند. اگر این تکنیک را برای مدتی انجام دهید به راحتی به آن عادت می کنید و در مراحل بعدی پیشنهاد می شود حتی میزان نفس کشیدن پشت سر هم خود را از ۴ مرتبه به ۶ یا ۸ مرتبه افزایش دهید، توجه داشته باشید که این فرآیند برای کاهش استرس شما است و به هیچ وجه با خود برای نفس کشیدن بیشتر مسابقه نداشته باشید.

    تکنیک نفس کشیدن مساوی به کاهش استرس به خصوص در شرایط قبل از رفتن به رختخواب و زمانی که قصد دارید به ذهن و بدن خود استراحت بدهید کمک بسزایی می کند.

    تکنیک نفس کشیدن شکمی
    برای انجام این تکنیک یک دست را روی سینه قرار دهید و با دست دیگر ناحیه شکمی را لمس کنید. سپس نفس عمیقی از طریق بینی خود کشیده و همزمان، باز شدنِ ریه ها را برای ورود هوا احساس کنید. این تمرین را شش تا ده بار در هر دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید. پیشنهاد می شود قبل از اینکه به محیط های استرس زا نظیر سالن امتحان و ملاقات های تجاری وارد می شوید از از تنفس شکمی غافل نشوید.

    تکنیک نفس کشیدن جمجمه درخشان

    برای رهایی از استرس با این تکنیک نفسی طولانی و آهسته بکشید سپس به سرعت سعی کنید از قسمت بالایی شکم بازدم داشته باشید. این شیوه نفس کشیدن را ادامه دهید تا زمانی که احساس کردید با آن مشکلی ندارید، سپس چرخه این تکنیک را بیشتر کنید و سعی داشته باشید ۱۰ بار به این حالت نفس بکشید.

    تکنیک نفس کشیدن جایگزین بینی

    شاید بتوان گفت آخرین تکنیکی که در این بحث به آن می پردازیم موثرترین آنها نیز هست، گفته می شود که این تکنیک باعث می شود دو قسمت مغز به یکدیگر متصل شده و آرامش و تعادل کاملی را برای شما به ارمغان بیاورد.

    برای انجام این تکنیک یکی از سوراخ های بینی خود را با انگشت بگیرید، سپس از سوراخ دیگر نفس عمیقی بکشید و در بازدم جای انگشت خود را عوض کرده و از سوراخ دیگر بینی که تاکنون بسته بوده بازدم انجام دهید.

    این فرآیند را تکرار کنید و سعی داشته باشید جای انگشت خود را عوض کنید تا در هر نفس کشیدن سوراخ های بینی هرکدام به نوبت دم و بازدم داشته باشند.

    پیشنهاد می کنیم اگر کار دشواری پیش رو دارید و برای انجام دادن آن نیاز به تمرکز زیادی حس می کنید حتما این روش نفس کشیدن را انجام دهید.

    ذکر این نکته نیز لازم به نظر می رسد که در ابتدا ممکن است با این روش احساس راحتی نکنید اما مطمئن باشید نتیجه بسیار مثبتی را تجربه خواهید کرد. ایجاد تعادل میان ذهن و بدن و در نتیجه رها شدن از زیر فشار استرس می توان از نتایج این شیوه تفس ذکر کرد.

    همان گونه که در ابتدا نیز ذکر شد، برای رها شدن از استرس های روزمره به راحتی و در ظرف چند دقیقه با انجام این تکنیک ها به آرامش می رسید.

    تيم مشاوره خورشيد

    دسته‌ بندی‌ ها :

    تکنیک‌های تنفسی برای رهایی از اضطراب

    تکنیک‌های تنفسی برای رهایی از اضطراب این روزها همه از فشار استرس ناشی از حجم زیاد کارهای روزانه گِله دارند؛ اما متاسفانه شاهد هستیم که روز به روز حجم این کارها بیشتر می شود و به هیچ وجه نیز نمی توان از زیر بار سنگین مسئولیت های زندگی شانه خالی […]

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز نقد و بررسی‌ای وجود ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید

    درباره ما

    مرکز مشاوره خورشید یکی از مهم ترین و بهترین مراکز مشاوره در اصفهان می باشد

    راه های ارتباطی

    آدرس مرکز

    اصفهان،سه راه حکیم نظامی،ابتدای خیابان ارتش به سمت فلکه ارتش،ساختمان خورشید

    شماره تلفن

    031-36257436

    شماره تلفن

    09137533407

    ادرس ایمیل

    info@khorshid-psychology.ir

    طراحی توسط : شرکت فناوری اطلاعات تابان مهر اصفهان